Ken je CRM al? het is een platform voor Customer Relationship Platform die studenten helpt bij hun wervingsinspanningen. CRM software die speciaal ontworpen is voor het onderwijs is een klantgericht systeem dat onderwijsprofessionals steunt bij het onderhouden van relaties met leads en inschrijvers. Het helpt bij de productie van inzichten die data gestuurd zijn, om te illustreren wat de voortgang naar doelstellingen is. Het kan helpen om hun toelatings- en marketinginitiatieven te stroomlijnen, waarmee ze veel tijd en moeite kunnen besparen.

Het is een tool die, mits juist gebruikt, van enorme waarde kan zijn. Wat kan CRM precies voor een school betekenen?

call-to-action

Zelfs wanneer je al bekend bent met wat in de basis CRM, zoals die van Lime Technologies doet, wil dat nog niet zeggen dat het helder is wat CRM voor een school kan doen. CRM-software die speciaal voor onderwijs is ontworpen, biedt doorgaans een groot scala aan toepassingen die helpen om de communicatie met leads te beheren.

De meeste CRM hebben allemaal in de basis de volgende functies:

• Contactbeheer: Kan individuele contactprofielen opbouwen en bewaren. Je kunt naar eigen behoefte segmenteren, en interacties bijhouden.
  • Team Management: Meestal is er ook een functie om het team te ondersteunen in een betere samenwerking, in taken plannen en jouw eigen werklast in te plannen.
  • Communicatiemiddelen: Mogelijkheden tot communicatie via telefoon, e-mail, sms, instant messaging, fysieke ontmoetingen en sociale media, plus dat contactmomenten makkelijk te loggen zijn.
  • Rapportage: CRM kan veel verschillende informatie verzamelen over jouw persoonlijke publiek, maar ook over je eigen team en hun werk. Het kan gegevens samen vatten in rapporten, waarmee je jouw inspanningen efficiënter kun inrichten.
  • Marketingautomatisering: Hiermee kan je team bepaalde processen automatiseren via verschillende digitale kanalen.

Relaties met leads opbouwen met CRM voor scholen

Het kan soms meer als kunst dan exacte wetenschap aanvoelen om een band met potentiële studenten uit binnen- en buitenland op te bouwen. CRM kan helpen om hier meer een balans in te vinden en de finesse van contact te pakken.

Denk eens in hoe je een ideale reeks interacties met een potentiële student graag ziet. Op een basaal level betekent dit dat je contact met ze opneemt kort nadat ze interesse in jouw school hebben getoond. Idealiter neem je vaak genoeg contact met ze op om hen door eventuele obstakels heen te helpen die ze tegenkomen tijdens het inschrijvingstraject, echter zonder dat ze onnodige druk voelen.

Zo’n effectieve service kun je handmatig verlenen, maar zou veel tijd vragen, doordat er een constante verificatie van nieuwe verzoeken en het bijhouden van interacties nodig zijn. Dit kun je wellicht voor één student doen, maar niet voor tientallen, of zelfs meer. De werklast zou te groot worden.

Een CRM kan dit werk voor jou doen. De software stelt eenvoudig lijsten samen van nieuwe potentiële studenten die een aanvraag hebben ingediend. Deze kun je segmenteren op basis van locatie (op school of thuis?), cursus (willen ze taal of wiskunde?), en elke andere gewenste parameter. Het profiel van elke contactpersoon bevat zo gedetailleerde informatie, gebaseerd op wat ze hebben ingevuld op de aanvraagformulieren.