Tips voor de leukste schoolfoto’s

Schoolfoto’s zijn ieder jaar weer een belangrijk moment: zowel voor de kinderen als voor de ouders. Je wilt immers ieder jaar weer een mooie foto van je kind kunnen toevoegen aan je fotowand. Helaas vinden veel kinderen het niet zo leuk om op de schoolfoto te gaan. Daarnaast is het ook niet makkelijk om goed op de foto te staan. Een schoolfoto is namelijk een korte momentopname, waardoor je eigenlijk maar één kans krijgt om het goed te doen. Om de kinderen een beetje op weg te helpen, lees je in dit artikel drie tips om ze goed voor te bereiden op de schoolfoto’s van dit jaar. Zodat je weer een mooie schoolfoto aan de fotowand kunt hangen.

Thuis oefenen

Veel kinderen vinden het nogal spannend om op de schoolfoto te gaan. Hierdoor kunnen ze zenuwachtige trekjes vertonen, en zullen ze minder snel lachen. Om dit te voorkomen, is het slim om thuis te oefenen. Ga bijvoorbeeld samen met je kind voor de spiegel staan, of oefen met een echte camera. Zo kunnen de kinderen zelf hun eigen gezichten ook terugzien, en kunnen ze zelf kijken wat ze leuk vinden. Schroom ook vooral niet om het kind wat foto’s te laten maken van jou. Op deze manier kun jij ze het goede voorbeeld geven.

Laat het kind meebeslissen

De schoolfoto is een belangrijk moment, en zeker wanneer je de uiteindelijke foto ook nog aan de fotowand in huis wilt hangen. Het is daarom belangrijk dat niet alleen de ouders, maar ook het kind zelf, tevreden is met het eindresultaat. Maak daarom niet alle beslissingen alleen. Duik samen met je kind de kledingkast in, en kies samen een leuke outfit uit. Zorg ervoor dat jouw kind zich vooral comfortabel voelt in zijn of haar outfit. Op deze manier zorg je ervoor dat je het karakter van jouw kind nog zult terugzien in de foto.

Dit is de laatste, maar misschien ook wel belangrijkste tip: laat je kind vooral plezier hebben. Voor kinderen staat er enorm veel druk op de schoolfoto. Ze willen immers graag thuiskomen met een mooie foto. Maar het is ook belangrijk dat ze er plezier in blijven houden. Als ze het leuk vinden, zullen ze ook stralen op de foto. Is het eindresultaat niet zoals je hoopte? Dan hang je toch gewoon één van die leuke vakantiefoto’s aan de fotowand?