Een taal lerenEen taal leren

Over de grensOver de grens

Thuisonderwijs: “Bedankt, Corona!”

Er was een tijd dat het totaal vanzelfsprekend was dat kinderen naar school gingen. En toen kwam Corona…

De pandemie van COVID-19 houdt de wereld in zijn greep. Landen zien zich om de haverklap gedwongen om in lockdown te gaan, met alle gevolgen van dien, ook in het onderwijs.

Praktische obstakels

Om een grote leerachterstand te voorkomen komt het onderwijzen van de kinderen ten tijde van een lockdown opeens bij de ouders te liggen. Thuisscholing is dan een plicht in plaats van een keuze. Dit loopt niet overal van een leien dakje en veel ouders komen praktische obstakels tegen. Want hoe geef je dat nou eigenlijk vorm, thuisscholing?

Creatieve oplossingen zijn met de technologie van tegenwoordig weliswaar alom beschikbaar, bijvoorbeeld door apps en online activiteiten, echter staat daar tegenover dat het aanbod zo groot is dat het lastig blijkt om het kaf van het koren te scheiden. Ouders met meerdere kinderen lopen tegen het probleem aan dat ze niet genoeg computers of laptops in huis hebben om alle kinderen tegelijk aan hun schoolwerk te kunnen laten werken.

Thuisonderwijs blijkt stressvol

Veel ouders werken beiden op fulltime basis. Dat kan normaal gesproken omdat de kinderen naar school gaan, maar tijdens een lockdown moeten ouders hun 40-urige werkweek zien te combineren met kinderen die niet alleen de hele dag thuis zijn, maar ook nog begeleiding nodig hebben bij het maken van hun schoolwerk. Door een grote groep ouders wordt aangegeven dat ze druk voelen bij de onrealistische verwachtingen die ze ervaren vanuit school, werkgevers en vooral vanuit zichzelf. Ze vinden het daarnaast moeilijk om de aandacht van hun kinderen vast te houden en om hun geduld te bewaren, terwijl ze zich daarnaast gehaast voelen omdat hun eigen werk ook nog ligt te wachten.

Sociale isolatie

Een zorg voor veel ouders: wat gaan deze periodes van thuisscholing betekenen voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. School is de belangrijkste plek voor sociale interactie bij kinderen, en dat missen ze bij thuisscholing. Gelukkig zijn er alternatieven zoals Zoom en sociale media om online contact te hebben met leeftijdgenoten, maar belangrijke non-verbale cues van onderlinge interactie lijken weg te vallen via deze digitale platformen. De vraag is wat de lange termijn gevolgen gaan zijn voor de sociale ontwikkeling van onze jongste generatie.

Fysieke activiteiten

Thuisonderwijs nodigt duidelijk minder uit tot genoeg fysieke activiteit per dag. Zoals in dit onderzoek te lezen is, is echter gebleken dat veel beweging juist positief bijdraagt aan het concentratievermogen van kinderen op de leerstof die vanuit huis gedaan moet worden. Het is van groot belang voor de fysieke en psychosociale gezondheid van kinderen. Af en toe een uurtje gym met het hele gezin is dus best een goed idee.

COVID-19 zal voorlopig nog niet uit onze samenleving verdwijnen. Gelukkig begint het er steeds meer op te lijken dat de scholen open kunnen blijven en dat het onderwijs niet meer op de schouders van de ouders hoeft te rusten. Met een beetje mazzel zal thuisonderwijs in de toekomst weer een keuze zijn, in plaats van een plicht.