Studeren in het buitenland

Wanneer je er voor kiest om te gaan studeren in het buitenland dan is dat een grote stap. Er komt nogal wat kijken bij zo’n nieuw avontuur en daar moet je jezelf ook financieel op voorbereiden. Hoeveel je voor zo’n studie in het buitenland moet sparen verschilt enorm per land. Dit heeft te maken met o.a. collegegeld, kosten voor boodschappen, huurkosten en horeca.

Hoeveel je betaalt aan collegegeld varieert per land. In Scandinavië zijn studenten met gemiddeld €150 collegegeld per jaar het goedkoopst uit. Daarentegen ben je in de V.S. al gauw €21.000 lichter aan collegegeld. Dit grote verschil ligt zit hem in het feit dat je een apart tarief betaalt om buiten de EU te studeren. Binnen de EU betaal je hetzelfde collegegeld als een student uit het land zelf. Maar vrees niet; om je studie in het buitenland te financieren zijn er altijd opties.

Collegegeld is niet de enige uitgave waar je in je financiering als student in het buitenland rekening mee moet houden. Je kosten voor levensonderhoud kunnen ook per land behoorlijk verschillen. Ook hier scoort de Verenigde Staten het hoogst: je maandelijkse vaste lasten voor boodschappen en huur zijn bij de Amerikanen al gauw €300 hoger dan dat je gewend bent in Nederland. Heb je maar een klein budget? Overweeg dan een studentenavontuur in Griekenland, Bulgarije of Hongarije. Hier ben je gemiddeld €500 aan maandelijkse vaste kwijt.

Heb je nou geen tijd om te sparen maar wil je wel per se een studie gaan doen in het buitenland? Dan kun je het beste je pijlen op Scandinavië richten. Mede door het lage collegegeld en overige subsidies is studeren in Scandinavië ongeveer 90% goedkoper dan in Nederland.

Aanbevolen artikelen